Ronald Hartman – “Een beetje geluk en flink pionieren”

juli 2020

Ronald Hartman (49) doorkruiste in de jaren ‘90 vanuit Kerkenveld half Europa als vrachtwagenchauffeur. Inmiddels leidt hij als directeur-eigenaar een groot en gespecialiseerd transportbedrijf vanuit Nieuw-Amsterdam.

“In mijn eigen vrachtwagen reed ik veel voor Deense opdrachtgevers. In Denemarken trok men 20 jaar geleden al veel Oost-Europese chauffeurs aan, die veel goedkoper waren. Er lagen nog goede kansen voor Nederlandse transporteurs in het zogenaamde geconditioneerde transport; voor transport van bijvoorbeeld bloemen, fruit en groente moeten de omstandigheden optimaal blijven. Qua logistiek, techniek, communicatie en afstemming met opdrachtgevers zijn wij daar sterk in. Door een beetje geluk en flink pionieren kon ik in 2005 starten met Hartman Expeditie. Wij zijn gespecialiseerd in de export van geconditioneerde goederen vanuit Nederland naar Scandinavië.”

Ronald Hartman: “Op een gegeven moment werd de organisatie zo groot, dat wij controleplichtig werden. Ik moest dus op zoek naar een accountantskantoor en had helemaal geen zin in een groot onpersoonlijk bureau. Ik kwam in contact met Jan Mulderij en dat klikte. Dat ‘doe maar gewoon’ en dat niet bij elke kleine vraag de teller meteen gaat lopen, daar hou ik van.”

Groei en overnames
In het afgelopen jaar nam de Hartman Groep twee grote ondernemingen over: Internationaal J.P. Vis & Zn. B.V. en Brinkman Trans-Holland B.V. Hartman: “Jan Mulderij heeft deze overname naar onze volle tevredenheid begeleid. Van waardebepaling, boekenonderzoek en onderhandelingen tot en met vastlegging van de overeenkomsten.” De organisatie is inmiddels gegroeid tot 250 personeelsleden. Vanuit Poeldijk, Kwintsheuvel en Nieuw-Amsterdam rijden 115 eigen vrachtauto’s, 75 vaste charters en 230 opleggers naar Scandinavië op en neer. De Deense poot van het bedrijf zorgt dat de wagens ook op weg naar Nederland optimaal beladen zijn. Hartman: “Vanuit Scandinavië transporteren we bijvoorbeeld vlees en vis. Ook transporteren we alle luchtvracht voor KLM vanuit o.a. Oslo, Malmö, Kopenhagen en Billund.”

2,5 keer de wereld rond
“Elke dag rijden we qua afstand 2,5 keer de wereld rond. Je moet het zo zien: vandaag halen zo’n 75 chauffeurs overal in Nederland wat op. Hier een pallet, daar een paar pallets. Komkommers, tomaten, sla, appels, planten, verzin het maar. In Poeldijk en Nieuw-Amsterdam wordt het verzameld en vervolgens in zo efficiënt mogelijke ritten verdeeld. We rijden voor grote Deense en Zweedse supermarktketens. Wij zijn in staat om verse producten binnen een nacht daar te brengen; de volgende ochtend ligt het in de schappen. Met onze goede logistieke organisatie en ons specialisme kunnen wij ons onderscheiden. Onze klanten verwachten en krijgen kwaliteit. We moeten nu goed opletten en blijven doen wat we beloven.”

Voorop blijven lopen
“We hebben gelukkig weinig last gehad van de coronacrisis. Onze ritten gingen door en voor ons is het prettig dat het zo rustig is op de weg. Ik blijf vooruit kijken. Het leukst in mijn werk is steeds nieuwe dingen te bedenken en anderen een stap voor te blijven. Of het nu gaat om bijvoorbeeld de techniek van onze vrachtwagens of kansen in de markt, ik zoek altijd naar kansen en verbeteringen.”

De auto’s van Hartman Transport rijden steeds meer op HVO 100, een dieselsoort die 90% CO2-besparing oplevert. Daarnaast heeft het bedrijf 7 wagens op het gas LNG aangeschaft, waarmee ook CO2-uitstoot wordt verminderd. Hartman: “Wij vinden het belangrijk te vergroenen en de klant verwacht het ook. Op ons pand in Nieuw-Amsterdam komen binnenkort zonnepanelen. Daarnaast onderzoeken we de mogelijkheid voor een eigen windmolen.”

Dit bericht is meer dan zes maanden geleden gepubliceerd. Omdat wet- en regelgeving continu in beweging is, raden wij u aan met uw Mulderij & Partners adviseur te bespreken of de informatie in dit bericht actueel is en gevolgen heeft (of mogelijkheden biedt) voor uw situatie. Uw adviseur praat u graag bij over de laatste stand van zaken.

Vergelijkbare berichten